Q: Jeg er interesseret i at gøre forretning internationalt. Jeg har gjort nogle læsning om emnet, men der er en frygtelig masse at fordøje. Har du haft nogen erfaring i denne sag og kan du foreslå den bedste måde at komme i gang?
–S. Granger.
A: store spørgsmål, Mr. Granger, haft men ikke en jeg er personligt kvalificeret svar da jeg ikke har direkte erfaring med internationalt salg. Så ligesom enhver god klummeskribent uden en anelse kan jeg enten gøre op noget og håber det lyder semi-intelligente eller jeg kan høre en person, der virkelig er en ekspert på internationalt salg og lad ham besvare dit spørgsmål. Da min aftale med The Times forhindrer mig i at opdigte noget andet end min sande alder (jeg er 29), går Lad os med sidstnævnte.
Jeg kaldte på Jose Rodriguez, formand for RISMED onkologi Systems, en Huntsville firma, der leverer høj medicinsk teknologi til strålebehandling fagfolk rundt om i verden, at få hans input om emnet. Jose er en gammel ven og klient og hvis nogen kan give tips om at gøre forretning internationalt, Jose er manden.
Jose mener, at beslutningen om at gøre forretning ud over din egen baggÃ¥rd bør være baseret pÃ¥ din succes som en lokal, indenlandsk virksomhed først. “Medmindre forretningen er beregnet til at blive en, der sælger til udenlandske kunder kun, man ikke bør hoppe ind i international business, indtil de har afsat tid til at udvikle en god lokal og national virksomhed først, EJose anbefaler.
Her er et par andre punkter, Jose anbefaler, at du holder i tankerne, når man overvejer en post i den internationale virksomhed arena.
Indgyde tillid til din kunde
Uanset hvilken type produkt eller service du sælger internationalt, skal du være klar til at give dine internationalt kunden med et endnu højere niveau af service, du tilbyder dine indenlandske kunder. For at indgyde tillid i dine internationale kunder du måske nødt til at tilbyde sådanne ting som hele døgnet telefonisk support, udvidet garanti og andre tjenester, der hjælper kunden have tillid til at gøre forretninger med dig.
Kende reglerne
Du skal forstå alle regler og bestemmelser, der regulerer international forretningspraksis i dette land og dem i din kundes land. Forstå reglerne, der vil tillade dig at levere service over forventning af køber og operere inden for lovens grænser.
Forstå International Shipping proces
Hvis varerne sendes internationalt skal du have en grundig forståelse af shipping tilstande og forordninger. Eventuelle vanskeligheder med forsendelse vil altid ses af køber som sælgers ansvar, rigtigt eller forkert. Forståelse af hele shipping proces og at have politikker på plads vil hjælpe undgå shipping problemer og holde kunden glad.
Arbejde med erfarne virksomheder
Altid kigge efter erfarne virksomheder til at arbejde med, især når hvis kommer til fragt, forsikring, speditører, osv. Sådanne virksomheder er store allierede og vil hjælpe med at holde alting i orden og vil også hjælpe med at løse problemer i forbindelse med deres slutningen af processen.
Underskrevet og forseglet
Aldrig drive virksomhed under verbale ordrer. Altid sætte alting i skriftligt med de krævede underskrifter. International forretningsmetoder er anderledes end indenlandske aktiviteter. Udenfor er USA signaturer og sæler forpligtet til at forsegle aftalen. Må ikke bekymre dig om fornærme kunden, da dette er bare en del af at drive forretning internationalt.
Omfatte en pakkeliste
Hvis shipping varer, altid lave en pakkeliste og altid antal pakker (hvis 5 pakker bliver sendt, mærke dem 1/5 [1 af 5], 2/5, osv.). Hvis noget er gået tabt, de vil vide, hvilken pakke der mangler og du vil have sendt en pakkeliste, beskriver, hvad der var i hver pakke, hvilket gør det nemt for kunden, afskiberen og forsikringsselskabet til at løse problemet. Også, altid sikre dine varer mindst 110% af deres værdi.
Har en politik til skade
Altid har en note i dit papirarbejde, der kræver skader eller tab skal indberettes inden for 24 timer. Skader rapporter bør gøres til kundens lokale levering selskab samt om rederiet på din ende.
Undertegnelsen
Hvis du er har sælger tjenester i udlandet, altid de nødvendige papirer så som arbejdet er afsluttet, eller som leveringerne er foretaget, kunden afmønstrer enig med hvad blev leveret.
Sikre betaling
Afhængigt af mængden af salg, altid kræve betaling på forhånd i amerikansk valuta eller betaling via en remburs udbetales i amerikansk valuta. Du kan også kræve, at rembursen er uigenkaldelig og kan overdrages, at det giver mulighed for betalinger af delleverancer, osv. Jo mere fleksibel rembursen, jo bedre, og normalt sådanne klausuler er din bare for at spørge.
Der er mange andre overvejelser, du bør undersøge inden du starter din internationale forretning, men det er en stor liste til at få dig i gang.
Tak for de gode råd, Jose. Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.